Gry chillar på stora magen. Gläntan, Lina ...

img_0486 (MMS)

Gry chillar på stora magen. Gläntan, Lina o Magnus tar hand om oss när pappa Marcus fick ryka in och jobba i Växjö.


Öland har fått sig ett besök!

img_4398 (MMS)

Öland har fått sig ett besök!


Japp, här ska jag sitta. Vaddådå?

img_4650 (MMS)

Japp, här ska jag sitta. Vaddådå?


Inviger nya bilstolen!

img_0728 (MMS)

Inviger nya bilstolen!


besök

Häromdagen fick vi besök av Marcus syster Johanna och hennes vän Camilla, samt lilla Minna som är Camillas dotter och numera Grys vännina. De sågs för cirka en månad sedan hemma hos Camilla och det är kul att debåda lärt sig stå och göra massa andra saker, bara sen sist. Det skiljer 1 månad på dem i ålder. Minna kan både stå lite grann utan att hålla i sig OCH säga mamma och pappa, så nu satan ska vi hårdträna Gry. 1 månad har du på dig att hinna ifatt!

Det är rätt svårt att få barn skarpa på bild. Sitt stiiiiiillllllllll ongar.

Strax här efter tar någon nallen som Minna har och det blir kris, hon börjar storgråta, Gry börjar också storgråta och ja, livskriser på båda håll är ett faktum.


Faster Johanna och Gry-py

Samsas

Frid och fröjd. Snart blir dock halsbandet föremål för osämja, det fick jag dock inte med på bild eftersom jag fick gå och hämta ett till så båda donnorna skulle bli nöjda. 





Loppis

Nu är vi tillbaks hemma efter att spenderat några dagar i Lina och Magnus stuga, Gläntan. Underbart skönt att ha gräs, sjön och skog precis utanför dörren. Louie njuter och blir vildhund när vi är där, han är själv runt på äventyr i markerna, springer, jagar, nosar och bara utforskar och leker vilde (tänk Leo Dicaprio i The Beach, när han blir halvknäpp och är som i ett tv-spel). Lyx för en stadshund som han är! Gry är likadan, hon har varit i paradiset med ett helt nytt hus att upptäcka, testa vad man kan resa sig emot, hur allt smakar och hur man tar sig ned för en trappa (det gick sådär, ehum). Härligt att vi har en stuga att låna!

Här fyndade jag lite på loppisen på Bolmsö, en del av det köpte jag på samma ställe i midsomras.

Kockumsgrejer, love love. 

Lite rostig, men ack så fin.

Äntligen lite sol! Gry, farmor och Louie h...

img_6284 (MMS)

Äntligen lite sol! Gry, farmor och Louie hänger på Gläntans altan.


Gry och Leon

För nån vecka sedan blåste vi liv i gamla trander och hade lite häng med Steffanie och Leon här hemma hos oss. Steffanie började ju jobba i januari (tyvärr!) men nu är hon ledig igen över sommaren. Hurra! Snart kommer vi ut till er och trädgårdshänger!



Gry: Mmm, älska äta kloss. Leon: vad i helsike är det som blinkar där framme?

Gry: vill du smaka Leon? Leon: vad i helskotta är det som blinkar??!!

Gry: mmm, så himla god. Leon: hey, shysst kartong G! Var har du tjackat den?

semester!

Hej! Hur mår ni? Här är det prima, Marcus har semester första dagen idag och det firar vi! Lite extra kött och fett på tallriken. Mmm, lchf :D
Vi är på väg till Ugglebo, Bolmen, och där ska vi bara softa och ta det lugnt, krypa i gräset, kolla blåbär och grilla. Ska bli så himla skönt! Jag hoppas Gry kommer ge oss lite semester för hon är på ett sjuhelvetes humör, gnäll och skrik och förtvivlan stup i kvarten. Jag som just tänkte "vad harmonisk hon varit länge nu". Där sköt jag mig själv i foten och framkallade en ny utvecklingsperiod. Eller inte, den kommer ju när den kommer, med jämna mellanrum. Om hon inte vill ta det lilla lugna, så får vi nog gå ut med henne i skogen en kilometer eller två, sen låta henne krypa hem. Då blir hon nog foglig.

Skruttongen:



Vi lär oss alfabetet. Idag är det Q. Gry, ...

img_6025 (MMS)

Vi lär oss alfabetet. Idag är det Q. Gry, säg Quintus...nej inte gagadadadaanana, QUINTUS!


Innelek en regnig dag. Hårklämman är kul, ...

img_0857 (MMS)

Innelek en regnig dag. Hårklämman är kul, ett riktigt krokodilgap. Ingen som vill fika/leka med oss idag?


Hemmahäng

Idag är en sån där mellandag som jag har en hatkärlek till. Inga planer alls, bara jag och Gry, här hemma. Jag kan hata en sån här dag för den blir händelselös och rutinmässigt trist, men jag älskar den också för det är då jag och Gry får riktigt mycket tid för varandra, vi pratar, skrattar, hon ensamleker, jag fixar och vi bara umgås, massor. Det känns också som att det alltid är på sådana här dagar Gry lär sig saker, får tid och ro att utforska och träna på saker hon håller på att lära sig. Hitta-på-dagar i all ära, men de här hemmahäng-dagarna är ändå guld värda.



jakten

Gry vill gärna få fatt i Louie. Jättegärna. Allt eftersom hon utvecklar nya färdigheter (åla, krypa, stå) så kommer hon närmre. Så här kan det se ut, Louie flyr upp i sägen och Gryan är inte långt efter...!

Hm, nu ska vi se...

Jag ska taaaaa diiiiig

Skit i det då...jag tar väl din korg istället, ha.


Ps. Va, tänker ni nu. Står sängen i matrummet? Ja, det gör den. Vi har tillfälligt flyttat ut vår säng i "halvan" så att Gry ska fåsova i eget rum, och vi också, då det funkar absolut bäst. Vi är alltför rädda om hennes härliga tolvtimmarsnätter att vi inte vill in där och störa. Plus, det är så gött att slippa smyga, ha det kolmörkt och kunna prata när vi går och lägger oss. Kanske, kanske ska vi snart ha två sovrum, kankse...

fulltaliga igen!

Äntligen är männen i familjen hemma igen. Hurra! Gry blev så förvånad över att se Marcus och Louie i fredags att hon bara tittade storögt och var helt tyst. Sen efter nån minut skrek hon av upphetsning när Louie sprang runt, hon har nog saknat sitt levande gosedjur!

I lördags hade vi möhippa för Molly! Äntligen! Jag ska slänga in bilder när jag får av Anja, hon var dagens fotograf. Men det var skitkul och på kvällen var vi ute och festade på Koi, det var ju så längesedan, fick dansa dansa och allt. Äntligen, på den också!

I söndags var mamman trött i huvudet och Marcus skötte markservice, bebis och hund. SÅ gott. Tur man inte är bakis oftare alltså. Vi tog en tur till ribban på eftermiddagen tillsammans med Mia. Louie och Marcus fick bada. 


Louie fick en lekkompis i det blå. Oidentifierad labrador (va det va, Mia?)
Gry har det gott hos tant Mia

Besök!

Jag och Gry hade finbesök i torsdags! Lillebror Simon och (plats)mormor Gunilla kom ner till oss, det var så mysigt! Vi åt, pratade, gick inte till stan, pratade, åt picknick och gick sen hem och åt lite till. Kom ner snart igen!

Lite rödgråten Gry. Hon ville inte sova när vi hade så här fint besök, det kan jag förstå.

Tittut

Gry stack iväg ifrån vardagsrummet och jag trodde hon kröp till skohyllan som vanligt. Sen hörde jag lite krafsande och hittade henne stående på andra sidan glasdörren. Hon, precis som Louie, har hittat rutan utan glas i dörren och använder den nu som ståstöd och kikhål. Vi tillbakringade nog en kvart där vid dörren och lekte tittut in och ut i luckan, Gry skrattade som en tok.


Ensamstående mamma

...på prov. Nu har Marcus snart varit borta i två veckor och gud, det kan inte vara lätt att vara ensamstående mamma. Eller pappa. Att ha ensamt ansvar 24/7 tar på krafterna. Jag har ändå en lätt unge tycker jag (som iofs verkar gått in i nästa utvecklingsfas nu, 46 veckor gammal), men när jag klockan 19 pustar ut i soffan känner jag att jag lever. Jag har haft god hjälp av vännerna och syster, som har underhållit, burit, badat och handlar mat till mig när krafterna trytit. Tack! Imorgon kommer pappa Marcus hem, som vi längtar! (inte bara för avlastningen, utan för att det är skittomt utan dig)

Här kan jag hitta Gry nu när hon krupit in i sovrummet. I Louies korg! Det är jättemuffinsformen, om ni minns, som Marcus köpte till Gry innan hon föddes. Badbalja ska den va på sikt, nu är den lite stor för henne. Så länge är den Louies, med några riktigt maskulina filtar i eftersom han är en sån machohund.


Morgonlek. Går loss på lådan och river ut ...

img_3639 (MMS)

Morgonlek. Går loss på lådan och river ut och packar i. Funkar alltid!


Monchichin får upprättelse

De här bilderna skickade jag till syster Emelie häromdagen. Det roliga med dem var nämligen att Monchichin som Gry fått av Emelie, som tyvärr varit tämligen ointressant för henne, helt plötsligt blev hennes lilla bebis. Hon gosar med den! Åtminstone tror jag det, men ja, hon gör likadant varje gång hon har den. Lägger den emot axeln och gosar in kinden i den, precis som man håller en bebis typ. Jag vet inte, hon kanske gör det av en helt annan anledning än jag tror, men det är otroligt sött. 


Linas

Fick två söta bilder av Lina häromdagen, som fotat Gry när vi varit iväg på upptåg. Den första är från bilen på väg till Loppis på midsommardagen, just här åker vi färja, Gry sitter alltsåinte lös i bilen när vi kör. Den andra är från hennes Ullaredpremiär!


lchf

Idag är det måndag och idag ska jag tillbaks till måbramat. Jag har semesterätit, som jag bara skulle göra i Frankrike (går ju inte åka till France utan att äta baguette och croissant), i 3 veckor nu. Jag halkade ur min bästa vana och föll för semesterfeelingen, men men, nu längtar jag efter mer energi, stabilt humör och gott samvete igen.


Kryparn

Vet ni, Gry har börjat krypa inomhus! Hon har länge och envist hålltfast i sitt combat-ålande, det har gått supernsabbt för henne och jag trodde inte hon skulle se nån mening med att byta ut det emot att krypa normalt. Men i fredags såg jag att hon helt plötsligt började testa det här hemma och efter det har hon ökat sitt krypande varje dag. Hon ålar fortfarande på, det är ju hennes grej, men det verkar som att krypa håller på att ta sig in på listan. Festligt!

Här filmar jag för att skicka till pappa Marcus som är i Norge och missar detta fenomen. Jag lockar henne med äggklockan som ni ser. Som bonus fick jag även med ett raseriutbrott när jag ska ta klockan, det är också nåt nytt, hon har börjar reagera och visa att hon misstycker. Hm, jag anar trubbel runt knuten...


skyfall

Sekunderna efter förra inlägget öppnade sig himmeln och världens regn överraskade oss! Fick rafsa ihop alla saker, tjoffa ner Gry i vagnen, på med regnskydd och sen snabbt in under trädet. Där var hyfsat torrt. Det var rätt underhållande att stå och kolla på alla som desperat fick söka skydd för regnet, som yra höns. 



Äta pinne, gott.

img_0370 (MMS)

Äta pinne, gott.


Don't mess with me or my avokado.

img_0851 (MMS)

Don't mess with me or my avokado.


Firre

Tips till barnmatslagande föräldrar: torsk med vit sås och potatis, så himla enkel mat! Gryan åt som en häst, och hon är rätt petig. Mjuk, len smak och konsistens. Jag ville äta upp det!
Jag kokade ett torskblock (delat i 4 skivor, tog ca 9 min)
Gjorde sås på:
5 dl mjölk (havremjölk pga tvång just nu, men annars vanlig)
2 msk smör
2 dl mjöl (dinkel eller vete)
en skvätt grädde
Dill
- Vispa ut mjölet i mjölken (börja med lite mjölk så det inte blir klumpar), tillsätt smör och koka upp rörandes. Koka nån minut. Tillsätt dill och grädde.
- Sen mixade jag såsen och fisken. Serverade fröken det hela tillsammans med mosad potatis. GOTT.


kyrkligt

Eller nja, speciellt kyrkligt kändes det inte. Men, det är kyrkan som anordnar sångstund och trädgårdshäng och där var jagoch Gry tillsammans med Steffanie och Leon i tisdags. Vi missade iofs sångstunden. Men, vi fikade och hade det jättemysigt i den gamla trädgården som tillhör en urfin, gammal, pampig villa som tydligen är i kyrkans ägor. Det var ett tag sen kidsen sågs och nu har de blivit så STORA, kan stå och äta rån (bara en av dem, inga namn nämnda). 





gräs mellan tårna

Mer blogg, mer blogg! Ska bli.

Här är min lilla skrota i slottsparken i veckan. Vi parkhänger en del, det är så mysigt för henne (och mig) att sitta lite utan byxor i gräset (jag med byxor) och känna hur det känns. Vi blir titt som tätt påhälsade av stora gäss, men de är okej. Ankorna är värre, mer gåpåigare och förstår inte att nej betyder nej. Gässen dock, they know. 



Det här är Grys nya, fin tannalösa-kärring-flin. Hon kör hårt på det nu!

midsommar

Bloggar jag dåligt nu? Jag har hört det från några håll! :) Okej då.

I midsommar var vi i Ugglebo, Linas och Magnus sommarstuga, och det var så skönt. En ovanligt lugn midsommar med en spädis och en bebis i mage, så det passade perfekt. Det var Marcus och Magnus som fick stå för de sena nätterna, jag njöt av sömnen. På lördagen åkte vi ut till Emma och Jacob i Bosebo, det var så mysigt! Därär så vackert och hos E & J känner man sig alltid så välkommen. Gry fick leka lite med Axel och Malte, eller leka och leka, men interagera lite iallafall och det tror jag hon tyckte var kul! De kanske inte tyckte hon var superrolig, men de klappade lite på henne iaf, mys. :)

Louie kan inte riktigt hantera allt grönt gräs och vidderna att springa på, iallafall inte i kombination med en fotboll. Har tar han igen sig efter en match. Varför stå när man kan ligga och dricka?

RSS 2.0