Magen

Känner en del i magen vissa dagar nu, känns som träningsvärk ungefär och gör lite småont, fast mest känslan av att vara svullen och ha lite magknip. Tror allt att det växer! Jag älskar att vara gravid och är så glad och tacksam att jag får uppleva detta!

KUB

Igår gjorde vi KUB-test på det lilla livet i magen. Jag lämnade blodprov på MAS i förra veckan och så igår var ultraljudet på Cura. Vi träffade en snäll barnmorska som visade massor på skärment, pekade ut barnets magsäck, urinblåsa, ryggrad och diverse andra kroppsdelar. Hon sa att det var ett bra tecken på att njurarna fungerade när man såg något i urinblåsan och fostervattnet finns, det betyder att bebisen dricker av fostervattnet och att allt där fungerar. Skönt!

Nackspalten (eller vätskan under den) mättes och blev mellan 1,1-1,3 mm, vilket är jättebra. Tror man ska ha mellan 1-3 mm för att det ska räknas som normalt. Vår riskbedömning blev sen 1:3350 eller något sådant, vilket ju får ses som bra. Jag är nöjd! Givetvis, eftersom jag är jag, sneglar jag lite avundsjukt på dem som får 1:20000 och liknande, men vad tusan, jag vet att vårt resultat är jättebra. Lättande nyheter.

By the way, jag är i trimester TVÅ nu! Wohoo, vilka framsteg! Jag är en glad Sara. 

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 25 feb 2010.

Din graviditet startade Tis 24 nov 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 8 dec 2009 (ägglossningen).

Du är på dag 94 av 280. (33,6%).

 
Du är i vecka 14.
Du har gått 13 fulla veckor och 2 fulla dagar (v13+2).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 30 aug 2010
Du har 186 dagar kvar till beräknad förlossning.



Vecka 14, hallå!

Oh, en hel vecka har gått sedan jag skrev sist. Inte så mycket har hänt som jag märkt av, det går framåt och nu väntar vi mest på KUB-testet som vi har imorgon på Cura. Jag har lämnat blod på MAS i förra veckan och nu är det ultraljud som görs imorgon. Lite nervöst såklart.

Nu ska jag läsa på om vecka 14! :D

hej vecka 13!

Åh, jag trodde aldrig den här dagen skulle komma. Har gått 12 hela veckor, tjoho!

Igår var jag hos Molly och kikade på deras nya, urfina lägennhet. Så härligt med luft och mycket plats, för att inte nämna tvättstuga och diskmaskin. Lycka! Vår lägenhet känns lite liten när man tänker på den, men ja ja, den får funka helt enkelt. Med lite fix ska den nog passa bra, även när vi blir tre. Tvättmaskin=must have! Linda var också med och gullungen hade med sig en present till mig, en gravidbok som jag kan fylla i när tiden går, anteckningar om hur jag mår och så vidare. Så kul och så gulligt av henne!

Nu ska jag läsa all info om vecka 13, finns ett antal sajter där beskriving finns så det är bara att plöja. :)

våren

Idag är jag på 11+6, vilket betyder att imorgon har jag gått 12 fulla veckor och det känns så jäkla bra! hela tiden sedan jag blev gravid har jag längtat till denna dag, eftersom snacket om de 12 första veckorna är så himla utbrett. En del tycker inte ens att man ska berätta för någon innan tiden är förbi, vilket jag tycker är superkonstigt. Det är ju första tiden som man verkligen behöver berätta och prata med folk. Kanske inte alla man känner, men ändå några så man kan få lätta sin oror och få stöd. Sannolikheten att det går bra är ju så mycket större än att det skull gå dåligt, men så går inte riktigt snacket.

Faktumet kvarstår ju dock att de allra flesta missfall sker innan vecka 12, så visst, det KÄNNS underbart att den tiden är förbi. Nu går det bara framåt! Jag är så glad!!

Yes yes yes!

Det gick bra idag!!! Den lille bebisen var SÅ söt, jag kudne knappt tro mina ögon. Den såg SÅ verklig ut, helt mänsklig och viftade med armar och ben och hoppade i livmodern som en tyngdlös astrounaut. Helt fantastiskt! :D

      

11+2

Mår himla bra faktiskt. Har litesmåkänninsgar av tidigare symptom, vilket är rätt skönt, men de är lindrigare. Längtar så tills på fredag!!!

11+0

Idag går jag in i vecka 12!! Den veckan som alla gravida (skulle jag tro iaf) vill spola fram till och klara sig igenom, sedan vet man att missfallsrisken är så mycket mindre. När jag fick reda på att jag var gravid var jag i vecka 4 och jag behöver väl knappast säga att vecka 12 kändes som 2 år bort? Att den nu är här känns helt underbart. Jag vet ju såklart inte om allt ser okej ut just nu, så därför ska vi kolla det på fredag. Har bokat ett privat UL och det känns väldigt skönt, en sista koll innan de kritiska veckorna är bakom oss. Jag hoppas så att allt kommer gå bra! Håll dig kvar lilla frö.


sova

Oh my god, vad jag sover. Varende kväll däckar jag i soffan och sover tills kl 22, då jag måste ut med Louie och sen bums ner i sängen. Dödstrött vid 06:15 när klockan sen ringer. Igår somnade jag innan 20 och var helt borta sedan, det är inte klokt.

Kände av magen en hel del igår. Svårt att beskriva känslan, känns inte som mensverk utan mer som att något försöker trängas där inne med allt annat skröfs. Lite grann som att någon rivs lite, från insidan. haha. Livemodern ska tydligen vara så stor som en grapefrukt, så det är väld den som vill ha plats!

RSS 2.0