vinter

Idag tog vi en vinterpromenad som hette duga. Inte för att den var speciellt lång, men däremot svinkall och jäkligt snöig. Buggan (min vagn) klarade sig med betyg Godkänd, Steffanies vann dock med Väl Godkänd skulle jag säga. Jag körde fast en del och fick gå i Steffanies spår....men fram kom vi, och jäklar vad skönt det var med lite Espresso house-värme.  Tack för sälle och bilder Steffanie!


lördag

I lördags hade vi finbesök här, dvs Lina, Magnus, Mia och Fredrik. Älskar att ha folk här, hemmet lever upp med fler människor och jag älskar känslan när alla gått och stämningen fortfarande lever kvar i lägenheten. Är ni med? Jag älskar alltså inte faktumet att gästerna lämnar oss, men däremot känslan de lämnar kvar...make sense? Påminner om när jag var liten och vi hade gäster, att få somna till ljudet av glada vuxna var så härligt. På morgonen låg ofta  finduken kvar på köksbordet och det påminde om festligheterna. Ack ack, så härliga minnen. Minns ni, syskonen?
Magnus har fotoskola med mig. Här lär jag mig att ta bild med "lite suddig bakgrund", som jag kallade det. Minns inte vad det heter... Är inte min näsa lite orimligt stor förresten?

min mysse

Gry sportar min mössa, eller eventuellt Linas, från the good old days. Om jag inte har fel så har mamma stickat den till oss. Den passar Gryan perfekt! Nostalgi en masse.

Kittad innan snöig hemfärd från Steffanie.

fika igen

Lite fika sitter aldrig fel för en föräldrarledig mamma, det har vi ju fastställt. Igår fick vi kladdkaka!! Steffanie hade fixat och vi tog såklart tacksamt emot, både fika och sällskap med henne och Leon. Tyvärr drog jag fram kameran för sent för att få med Leon som somnade sött.
Sen halkade vi hemåt i snön, efter ett stopp på vårt hak Kronprinsen. Vem behöver nåt mer än Kronprinsen? Där finns mat, kläder, barnkläder, skor, fika och post. Jag drog med Marcus dit igen, senare på kvällen, för att kika på en jacka. Han tyckte dock att jag behöver ta mig därifrån, in till stan eller nåt, var som helst. Tydligen är jag lite sorglig som hänger på Kronprinsen? Hmpf, inte då. Det är jag och min andra vänner som tar sig fram med fyra hjul, pensionärerna, vi håller ställningarna.




den där nacken

Gry gillar verkligen inte att ligga på mage, minst sagt. Och konstigt är väl inte det, vem tycker om att pressa ner näsan i golvet och ligga kvar? Meningen är att man från 2 månaders ålder ska lägga barnet på mage en stund om dagen så att nacken, mage och rygg kan tränas och bli starka, vilket är en förutsättning för att sitta och krypa lite senare. Men vår träning går inte direkt bra... Det är inte många centimetrar Gry vill lyfta nacken och efter några sekunder blir hon vansinnig. Då ger jag upp, stackars barn. Men vi ska kämpa på, goddammit, hon ska få en riktigt tjurnacke en dag! (hm, eller kanske inte)

Tjena, lite på sniskan kanske?
Kom igeeeeen då Gry, UPP med den!
Mamma jag viiiiiilllllll inte.


moster fixar biffen

Det är superskönt när moster Lina kommer hit, hon vill alltid fixa allt som har med Gry att göra och det är en finfin hjälp. Även om det inte finns mycket jag tycker är jobbigt med Gry, så är det ändå skönt att bara lämna över henne till någon annan ibland. Lina är alltid snabb på att rycka in, lovely!

Vi glömde Louie, in med honom också!

3 månader

Gry fyllde 3 månader i torsdags!



nya sovrutiner

...eller snarare sovrutiner minus "nya" eftersom vi inte riktigt haft några. Men nu ska de instiftas! Vi har börjat lägga Gry i sin säng på kvällen kring kl 20 för att somna själv, istället för att somna hon hos oss i soffan och lägga sig när vila oss. Jättemysigt i och för sig, men kanske inte riktigt hållbart i längden... Hon har faktiskt somnat själv ett par kvällar nu vilket känns lyckat så här långt, vi har fått gå in några gånger och ge henne nappen då den åkt ut, men sen har hon faktiskt somnat. Det har varit väldigt skönt att jag och Marcus får vara uppe själva en stund. Spjälsängen började vi också använda inatt, den har stått oanvänd då Gry sovit emellan oss, men nu tar hon alltså steget till egen säng. Stort! Dock står den ihop med våran, ena långsidan är borttagen och sängen sitter fast med spännband kring benen på vår. Så jag kan fortfarande klappa henne genom att bara sträcka ut armen och även snabbt lyfta henne till mig när hon vill äta på natten. Fin deal!

Här premiärsover Gry nap mitt på dagen, det ska vi också börja med nu, tidigare har hon sovit i mitt knä eller i soffan eller liknande, om hon somnat när vi suttit där. Det är nämligen risky business att förflytta henne för långt när hon somnat, hon vaknar i princip alltid och det är inte önskvärt i det läget. Sömnen är ju ett vattenhål under dagen och totalt nödvändig för mamma Saras överlevnad!

Det gick, hon sover faktiskt!



Gänget övervakar

redhead

När Gry föddes var hon helt klart guldfärgad i håret. Nu skiftar hennes hårfärg från dag till dag, ibland guld, ibland helt klart rödhårig. Vi får se var det hamnar så småningom, vissa tror blond, vissa röd. Tänk om det blir brunt? Här ser vi iallafall en tveklös rödtott!


fikafikafika

Fika är ju en företeelse som man ägnar sig åt rätt mycket som hemmamamma. Och det är ju skitmysigt! Dagens fika tog plats på Espresso House i Västra hamnen tillsammans med Anja och Ulrika, samt deras bebisar Arvid och Olle. Gry har haft en lynnig vecka där skratt kan övergå i storgråt på 0,5 sek, så hon fick i förbyggande syfte husera uppe hos mig hela tiden (dvs över 3h). Hon satt och tittade, pratade med tjejerna, skrattade lite, låg på soffan och filosoferade och sov sittandes i mitt knä. Lille Arvid vann sovmarathonet och kikade först upp ur vagnen på slutet, men tyvärr missade jag fota honom. 3 barnvagnar i ett fik kan ju tyckas trångt men jag tror faktiskt inte att vi störde någon med varken plats eller ljud, vilket är jätteskönt när man väl tar sig ut. :)

att fånga ett leende

...är inte lätt! Gry har blivit en riktigt glad tjej som bjuder på massor leenden under dagarna, men det är skitsvårt att få med på bild. När vi har våra skrattfester försöker jag ofta dra upp kameran lite diskret, men det slutar alltid med att hon fäster blicken på kameran istället och inte på mig, och det är ju fantastiskt roliga jag som får henne att le. Men, här kan man ana det hela iallafall!

Jämte oss på sängen satt en avundsjuk hund som också ville ha min uppmärksamhet.

Hallå, jag då?!


Om jag står så här då?!

hej!

Long time, no see. Men nu är jag tillbaks! Vi har förmiddagsmys här på Gustaf Rydbergsgatan, vilket innebär att Gry sover i soffan jämte mig och jag får surfa, dricka te och kolla på "Efter tio". Tantprogram, javisst! Men hellre det är Tyra show eller Sjunde himlen...
Vad har hänt på sistone då? Jo, en helg har passerat och den bjöd på fredagsmys med lilla familjen, lördagsfika med Molly, Anja och Arvid, lördagskväll med Lina och Magnus och egenfriterade pommes frites och sen en söndag med film. Gott! På tal om film, vi kikade på Inception häromdagen och SE DEN om ni inte gjort, den är jättebra. När jag såg den kände jag att jag ser lite för lite film faktiskt, det är nog många pärlor jag missar. Om Marcus hade fått bestämma hade vi sett 3-4 filmen varje kväll och gärna en på morgonen innan jobbet också, men så blir det inte riktigt...han kommer ungefär varje kväll hoppfull och "ska vi se en film ikväll?" och sen blir han sjukt besviken när jag "nja, jag vill hellre se tv, men kolla du film". Det är ju inte lika kul att kolla själv. Men jag kastar in handduken, vi kan nog se några fler Marcus, jag lovar!

Finbesök

Igår hade vi frukostbesök av Steffanie och Leon! Vi myste i soffan med massor kaffe och timmarna flög iväg, så som de gör när man har det bra. 

Foto by Steffanie, tack!

vi gör stan

Häromdagen var jag och Gry på stan, vi lunchade med moster Lina som slutade tidigt. Vi tog, som vanligt, källaren på Hansa just därför att där är gott om plats för vagn.

Just ställen som funkar med vagn är något man blivit väldigt fokuserad på som förälder har jag märkt och det är inte så många ställen som funkar. Jag hatar nämnligen att tränga in oss någonstans där vi inte alls får plats och eftersom jag hatar att vara i vägen eller störa någon så blir jag väldigt obekväm om det inte går smidigt. Jag avskyr faktiskt ställena som har INGA VAGN-skyltar på dörrarna, jag tycker det är så himla onödigt, ohyfsat och som ett smärre slag i ansiktet. Jag fattar ju att vagnar inte får plats på vissa ställen, men det kan man påpeka vänligt i så fall och som förälder ser man ju själv väldigt enkelt om det är ett passande ställe eller ej och då går man inte in. På Kallbadhuset för ett tag sedan gick dem väldigt motvilligt med på att jag och Steffanie tog med oss våra vagnar ut på uteserveringen, även fast klockan kanske var runt 13 och de knappt hade några gäster, plus att uteplatsen var gigantiskt och utan problem rymde 10 st vagnar. Inte ens så de skulle stå lite i vägen. Men nä, svåra skulle de vara och påpekade att vi måste ta bort dem om det kommer fler gäster (!). Gillar inte! Nä, de borde vara lite smarta och välkomna fikade mammor och pappor, där kan man tjäna grova pengar..!

Så här kan det se ut...att amma offentligt är något jag fasat för, men nöden har ingen lag. Vill heller inte sitta med en skrikade Gry, så jag har fått vänja mig och nu känns det någorlunda okej. 

syns det att jag gömmer nåt under sjalen?

helgen

I helgen var vi i Haverdal och firade pappa Björn som fyllde år i torsdags. Vi fikade med Elisabeths (pappas flickvän) dotter med sambo innan de begav sig, sen promenad och sen middag. På söndagen firade vi Lina, sen hemåt mot Malmö igen. Gry fick såklart massvis med uppmärksamhet och det turades om om att hålla. :)  En skön helg!

Here comes lite bilder.


2,5 månad

4945 gram
57,5 cm lång


bekvämt?

Så här vilar Louie. 



nya kameran

Idag sover Gryan som en stock, om och om igen. Vaknar och vill äta lite, sen tryna igen. Växer hon mycket idag tro? Mamman hon surfar mest, känner inte för något annat alls faktiskt. Fast jo, alldeles snart ska vi iväg till Gudrun och fika, hon bor ju i huset brevid och det känns alldeles lagom långt.

Nu ska ni få ta del av de första bilderna från nya kameran. Är de inte fina? Så nöjd med mina alster!

observera Louies tass

Med blixt

Utan blixt

fashion

Här ser ni Gry när vi övar på olika humörsbilder för framtida modelluppdrag. 

Ghetto-hårding:


Galen spjuver:


Gullig mjukis:


Neutral "funkar alltid":

gnägg

Vi var på trav i lördags! Jägersro, jajemen. Marcus föreslog det och väntade sig nog ett "nej din galning" från mig, men icke! Jag gick emot instinkten och sa sedan JAVISST. Man måste vara lite wild and crazy ibland, fnissade moi. Så ja, det var vi och 97% killar i varierande åldrar och mer eller mindre "slitna" (får tolkas fritt). Inget vi kommer göra varenda helg, men lite festligt var det allt, om inte annat för att kolla in folk och ryckas med i deras iver. Själv blev jag mest ivrig över Gräddbullsförsäljningen, 3 lådor för 100 kr! De står nu och retas i kylskåpet. Förresten, vet ni att gräddbullar innehåller 0% grädde? Mysko...


nyttig?

Är smått irriterad och sur, vet ni varför? Jo, för att jag från och med i måndags bestämde mig för att skippa onyttigheter i form av socker och mjöl. Med andra ord, mina favoritlivsmedel. :) Älskar alla former av vetebröd, kakor och godis. Gärna i kombination av smör och/eller choklad, yum. Även pasta,shit så gott. Men, inte helt okänt, så är ju detta helvetet på jorden för vikt, hy, humör, ork, tänder och allmänt välmående. Hur kunde det bli så, att det godaste är värst? Anyway, jag måste på avväjning efter 9 månaders graviditet (=fritt ätande) och 2 månaders jag-har-nyss-fött-bebis-så-jag-får-äta-vad-jag-vill, och göra lite bra saker för kroppen istället. Inte militäriskt no-no, men försök till lördagsgodis-tänket, iallafall.

Fika-junkie:n i mig säger fy och likaså "Sara som hatar att någon ger henne restrektioner" stretar emot, jag VILL äta allt gott. Nu är det ju jag själv som ger mig själv restrektioner, men det är inte lättare för det. :)

Wish me luck!


måndag

Måndag igen! Jag och Gry är idag hemma med Louie, då Marcus är i Odense med jobbet. Japp, Louie är alltså annars med Marcus på jobbet, så det är en lite annorlunda dag för oss. Nyss lyckades Louie bli superkissenödig precis när jag matade Gry, lite otajmat. Men, jag fick på mig selen (Louie också, haha, han har ju också en) och i med Gry, sen ut. Försökte fota Grys urfina mössa. Kolla in! Den har vi fått av Marcus snälla kusin Camilla som virkar mössor. Jag älskar hennes dem verkligen! Hon gör detta på beställning om man vill, så om någon vill ha en mössa så säg till mig, så förmedlar jag kontakten. Man får välja färger, med eller utan "topp" (Gry valde med, som ni ser) och vilket huvudmått det ska vara.

fotosession i i badrummet

Gry fjantar sig framför kameran

sådär ja, nu har vi fått med mössan i alla vinklar

ps. bilderna är ej tagna med min nya, superfancy kamera. Den är nämnligen tillbakalämnad. Det var lite fel på den, men väntar in en ny any day.

RSS 2.0