bra och dåligt

Bra: jag är på himla bra humör idag, det känns som våren är på väg och allt känns ljusare. Grys mage är lite bättre idag, tack gud för päron/kiwimos. Vi har försökt med aprikos/katrinplommon-mos ett tag, men det blev inte bra, bara hård effekt där (ursäkta detaljerna). Kokade nytt päron/kiwimos igår och matade en glupsk Gry-idag är magen mycket bättre! Hur jag gör? Tog nog 4 små, saftiga päron och 2 kiwis. Hacka och lägg i kastrull, småkoka i typ 30 min i sin egen saft (tillsätt lite vatten om frukten inte är så saftig), mixa ihop. Frys in i istärningar och ta upp och lägg direkt i varm gröt om det ska användas i den, så blir gröten bums lagom varm. Skitbra!!

Dåligt: våra husdjur pälsängrarna är tillbaks. Helvete, jag spyr. Nytt krig börjar idag. Satans gamla hus. Orkar verkligen inte tvätta alla kläder i 60 grader igen, el frysa dem, hur ska man kunna handskas med detta? Alla kläder går inte tvätta i 60, frysen är liten och kläderna är många. Hur göra???

Mirakelmoset!

Mmmm innesko...gott!

namngivningen

Här kommer lite mer från namngivningen! Jag tycker det är dags, så här en vecka för sent. Eller för sent och för sent, men iallafall en vecka efter att jag tänkt mig. Nog om det! Vi är jättenöjda över hur allt blev och väldigt glada att vi fick ihop det! Det är inte så himla lätt att styra ihop en sån här tillställning, kände jag, som inte har några givna ramar, det är många beslut och det ska kännas bra. Dop har ju lite mer givna punkter, liksom. Men det blev riktigt bra, vi hade en cermoni som blev fin (med Magnus som officiant), Gry badade fötterna i champagne och vi talade till henne, faddrarna (Lina och Johanna) och de talade till Gry. Allt som allt superfint och efter detta ett härligt kalas med boeuf bourguignon, kakor och tårta. Gry fick även finfina presenter somvi öppnade mellan maten och fikat. Här kommer en bild kavalkad (snälla Jocke som tog nästan alla bilder är ju inte själv med på nån! Jädrar):

Vi har inte gått under jorden...

...vi har bara nån slags efterhelgenkoma kombinerat med lite förkylning (=på kvällstid jädrigt skrikig bebis). We'll be back!


Dålig aktivitet på bloggen...

...due to hög aktivitet här hemma, vi preppar för fullt för lördagens namnkalas. Det ska bli så roligt att få hit våra nära och kära och fira Gry! Jag blir lite lipig och känslosam när jag tänker på det, vilket är typ hela tiden, men ska försöka hålla mig i schack. Bilder kommer efter lördag!



happy tuesday

Så GLAD man kan vara vissa dagar! Igår var en sådan dag. Glad, glad! Idag är också bra, men igår var ännu bätre. I'm just saying. :)  


gotte

Gräddig kycklinggryta - love it! Mycket bättre än den där köttfärsskiten du lagade igår mamma. Meeeer maaaaaat tack!



strejk

Nä, vi strejkar både jag och Gry. Kylan är tillbaks och vi deppar. Jag hatar det och Gry trivs inte ett dugg ute nu, våra promenader går åt helsikt. Fy alltså! Stänger in oss tills våren behagar komma fram. 



hjärta

Glad alla hjärtans dag på er!!


nya mål

Gry far ju runt som en liten skottspoling på golven här, eller ja, farten är ju relativ men för henne är det stort att ens kunna ta sig nån vart. Innan var hon ju mest skalbagge, lägg henne på rygg nånstans och hon är fast. Nu vänder, vrider, snurrar och ålar hon sig runt, fram och tillbaks. Hon siktar in sig på mål, som en leksak, kökshandduk, dammtuss eller liknande, och SKA sedan dit. Det går oftaste, då hennes mål är rätt så nära henne.

Men nu har hon siktat in sig på ett nytt mål: LOUIE. Hon ska ha honom, gripa tag i, dra och känna. Men den nöten är inte helt lätt att knäcka, eftersom han är ett rörligt mål. Till råga på det är han även lite rädd för Gry och hennens nypor, så han ser till att hålla sig undan. Detta gör Gry mycket besviken och frustrerad. Hon försöker och försöker, men kommer liksom aldrig fram. Stackars liten...men jo Louie, du gör nog helt rätt i att hålla distansen. :D Här har hon just missat en chans att nå sitt mål:

woot woot

Sist på planeten, eller sist av alla tuffingar åtminstone, så har även jag skaffat iphone. Och inte ens den senaste, det tyckte jag inte jag hade råd med. Efter Grys attacker på min gamla mobbe, både kräk och dregel, fick den erkänna sig besegrad och har sackat efter rejält. Så jag pinnade iväg och införskaffade mig denna skönhet (plus tillhörande feta abonnemang, of cös).
Nu är bara frågan: kommer även jag får iphonesjukan*?

*fenomenet att alltid sitta och pilla med sin mobil. Plöstligt har det blivit okej att ha den uppe på middagar, mitt i diskussioner och överallt. När blev det okej liksom? Jo, när iphone föddes. Därav iphonesjukan.

zzz

Hon är underbar när hon är vaken, men det är också väldigt skönt när hon sover. Min lilla busa, det allra finaste jag vet!


Gammal bild, här är hon 2 månader, men ville INTE riskera att väcka henne när jag tog ny bild...!

plaska

Som jag skrev häromdagen badade Gry och plaskandet inträdde i hennes liv. Här finns film på det. Jag tycker, som man hör, att det är hysteriskt roligt just eftersom hon tidigare legat smått stel som en pinne när vi badat henne. Men nu jäklar!

ålen

Nu kan man hitta Gry lite varstans. Gärna under saker. Hon har kul och kan ligga pilla länge på sakerna hon tar sig fram till, men till slut blir det ofta lite gnäll eftersom hon tar sig in på ställen hon inte kommer ifrån sen. Men det glömmer hon till sekunden efter och ålar sig under nästa grej. 



till tant mia

Tack för finaste snusnäsduken!!
/ Puss Gry


helg

Nu har helgen glidit förbi och det är återigen "vanlig" morgon för mig och Gry. Vi klev upp vid 8:30, helt okej tid, Gry hade nog gärna gått upp ännu tidigare om hon fått bestämma. Men nu är vi upp, jag scannar nätet lite och Gry ligger på golvet jämte mig och försöker nå en fantaflaska ifrån igår. Det är svårt, den rullar ju iväg och hon blir förbaskad.

I helgen har vi haft varit på stan, kollat melodifestivalen med Mia och Fredrik och söndagshängt med Lina och Magnus. Lyckades fota lite igår, men det är allt. Nu: kaffe!

Söndagshamburgare vid tv:n

Gry smaskade i sig sin sötpotatispuré, men sen ville hon också ha hamburgare.

Magnus och Gry har inte riktigt fått till det ännu, det är ledsna miner. Men de jobbar på sin relation!

Sen badade Gry, hon insåg då att man kan PLASKA, vilket hon aldrig gjort tidigare. Jag misstänker blötare bad i framtiden...

Sen var det film och extra trött i stora soffan. Ser ni Louie?

häj

Goddagens! Här rullar det på. Jag har fått i mig min smoothie och kaffe, och början på dagen är räddad. Får jag inte i mig detta är det kris. Smoothien är ju förstås utbytbar mot annan GI/lchf-vänlig frukost, men inte kaffet med mjölk i min stora starbucks-mugg så det håller sig varmt. Man vet aldrig vad som kan komma emellan nämligen. Om någon undrar vad smoothien innehåller så kan jag berätta det (den är kraftigt modererad sedan receptet jag skrev i höstas, det var aningen ambitiöst)
1,5dl turkisk yoghurt
1-1,5 dl frysta blåbär
2 ägg (de smakar eller känns INTE, lovar)
en skvätt mjölk
0.5 dl vispgrädde
= skitgott!! Och den ger proteiner, bra fett och antioxidanter. Heja!


Kaffet innerhåller:
Kaffe
mjölk
= livsnödvändigt! Okänt vad det ger förutom lugn och trygghet, energi och värme.

Varje morgon. Blåbärssmoothie och monsterk...

dsc01279 (MMS)

Varje morgon. Blåbärssmoothie och monsterkaffe.


mysse

Hur mår ni idag? Jag och Gry har det bra vågar jag påstå, trots att hon spyr lite för tillfället. Det är misstänkt likt den broccolipuré jag nyss matade henne med. Vi har hunnit med en promenad till Maxi för blöjshopping och sen en extrarund i Slottsparken så jag skulle få lyssna klart på min p3-dokumentär. Det hann jag inte ändå sen, den var visst extra lång (och Gry vaknade och var hungrig), men det var en skön promenad. Kall och jäklig iofs, men gött ändå. Speciellt för Gry som var mysigt nedbäddad med fleece, dun och andra mysigheter. 

Idag har jag fått hem två mössor jag köpt på Tradera. Eller, köpte bara den ena, men fick den andra med eftersom portot blev lite billigare än vad jag betalt in. Shysst! Här är den första:



Söt och så. Gillar toppiga mössor. Misstänker dock att vi köpt lite för stor storlek, hmm... Vad tror ni?



Då blir nog denna bättre nu!

Syskon: märket på den sista heter "Trollåsen", fint va? :)

RSS 2.0