Sova

Gry är inte förtjust i att sova nu för tiden. Hon sov väldigt bra de 4-5 första månaderan (med undantag för vissa kortare perioder), lite sämre mellan 5-7 månader men kunde ändå vila och natta utan amning. Nu, kring 8 månader, sover hon urkasst. Går INTE att få i säng om jag inte ammar henne till sömns. Det känns som ett sjukt stort bakslagoch vi ärså trötta och håglösa just nu. Vi VET att hon är inne i den sk separationsfasen och då kan alla vanor sättas ur spel och sömnen blir mycket oroligare, så vi förstår henne, men det är ändå ingen direkt tröst när man vaknar för 5:e gången och får amma henne som enda lösning. Det tär på oss! Men vi ska försöka få in tydliga rutiner och ta in lite tips om bra sovvanor. Det ska gå...tids nog. Nån som har nåt bra tips?

Föressten, det här med 5 minuters-metoden, hur kommer det sig att alla förknippar den med Anna Wahlgren? Det är ju inte hon som pratiserar den och har inte grundat den, utan nån överläkare i Falun. Själv har jag sagt att "den där Anna Wahlgren verkar ju hemsk", utan att egentligen vetat varför, mer än att det var hon som uppfann 5 minuters-metoden, trodde jag. Men nu när jag läst en del låter det faktiskt inte dumt alls utan handlar mest om att ha ett väldigt tydligt mat-sov-schema för bebisen, att de trivs med rutiner och vet vad de kan förvänta sig. Jag ska läsa hennes bok "sova hela natten" och se vad jag tycker sen. Finns nog saker jag inte gillar, men det gör det nog med de flesta metoder. Just nu vill jag bara att vi ska hitta en "metod" som känns bra för oss och för Gry. Sömn är ett måste för oss alla tre!

Kommentarer
Postat av: Lina

Och jag har hittils utan att veta några detaljer varit en anhängare av 5-minuters metoden:)

2011-05-05 @ 11:37:25
Postat av: steffanie

Leon sover på natten men vaknar tidigare och tidigare för varje morgon. I morse gick reveljen 04.30. Jag håller på att bli galen!

2011-05-05 @ 13:48:28
URL: http://www.steffanie.net
Postat av: Linda

Vi väntar ännu på att Juni ska börja sova.. och hon fyller snart två.... =(

Hon fick en egen säng för ett par veckor sedan (barnsäng istället för spjälsäng) och då blev det mycket bättre men nu tycker jag vi är tillbaka på ruta ett igen.

Vi körde på typ "3 minuters metoden" ett tag, funkade inte riktigt för oss men är klart värt att prova allt man kan hitta på! Till slut blir det här zombietillståndet något slags normaltillstånd, man fungerar på något konstigt sätt ändå. Har en Anna Wahlgren bok i mina gömmor någonstans om du vill låna den??

kram

2011-05-05 @ 16:21:38
Postat av: Mia

Ett litet schema låter väl perfekt. Låter som en grej för planeringsmia. =)

2011-05-05 @ 18:28:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0