bara för att:

Anna Wahlgren är ju omdebatterad och folk har ofta åsikter om henne och hennes råd, tips och metoder. Jag hade också de, ogillade henne av någon anledning som jag inte ens visste var det var. Jo, jag tror det var för att jag hört att 5 minuters-metoden var hennes och den lät så grym. Vilket är lustigt, för det är ju inte alls hennes. Därför läste jag hela "sova hela natten-boken" (plus en hel del om andra metoder) och bildade min egen uppfattning. Nåt grymt, det kunde jag verkligen inte hitta. Däremot ett sätt som innehåller närvaro, trygghet, kontakt och bekräftelse. Känslan av att kunna lägga ner Gry på mage i sin säng när vi nattar henne och sen höra henne falla in i sömn, efter bekräftelse från oss att hon gör rätt, är otrolig. Visst protesterar hon nu i början, vi har ju en lång vägkvar innan allt sitter, det är ju en förändring och det tycker barn in om. Sen är det också frustration över att inte kunna somna nu, när hon faktiskt vill. Panik, rädsla eller ångest, det är det däremot inte. Jag har hört henne skrika på det sättet (vi kallar det hennes dödsskrik :)) och det finns inga likheter. Nu muttrar och klaga hon lite, kommer sen till ro och somnar in med en skön suck.

Alla får tycka vad de vill och välja olika sätt, detta är vårt. Men att tycka utan att faktiskt veta, det är mycket konstigt enligt mig. Att inte lära sitt barn sova och låta barnet ständigt förknippa sängen och sömn med rädsla och ensamhet, det är en grym metod i mina ögon. Basta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0